پرسونا چیست و چرا عامل موفقیت است؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۶ تاریخ انتشار

پرسوناهای کاربر با هدف پاسخ‌گویی به این پرسش ایجاد می‌شوند که چگونه کسب‌وکاری می‌تواند انتظار داشته باشد گروهی از مردم با سرویس‌ها و محصولاتی که ارائه می‌دهد ارتباط برقرار کنند. با این توصیف مشاهده می‌کنیم که پرسونای فرضی با هدف نشان دادن گروهی مختلفی از مشتریان که قرار است از محصول یا خدمات شرکتی استفاده کنند ایجاد می‌شود. 

پرسونا چه مزایایی دارد؟

پرسونای کاربر تحلیلی داده‌محور و کارآمد برای توسعه محصول، راهبردهای فروش و کمپین‌های بازاریابی است. پرسونا با این هدف ایجاد می‌شود که تضمین دهند نوآوری‌های کسب‌وکارها در ارتباط با بازاریابی یا توسعه محصول با نیازهای کاربر نزدیک است. به عبارت دیگر؛ با رجوع به نیازی واقعی کاربران سعی می‌شود ویژگی‌ها یا محصولات غیر ضروری ایجاد نشوند و به جای آن‌که قابلیت‌هایی که مدنظر مهندسان قرار دارد توسعه پیدا کند، قابلیت‌هایی که منطبق با پرسونای کاربر هستند یا کاربرد عملی دارند توسعه داده شوند. بیشتر شرکت‌ها از پرسوناهای کاربر با این هدف استفاده می‌کنند که اطمینان حاصل کنند که مخاطبان هدف از یک محصور به شیوه‌ای که مدنظر شرکت است استفاده می‌کنند یا راهکار خاص خود را برای استفاده از یک محصول دارند. برنامه‌های بازاریابی که بر مبنای پرسونای کاربر ایجاد می‌شوند عملکرد بهتری دارند. نوع بیان، کانال‌های انتشار‌دهنده و برنامه‌های راهبردی تبلیغات بر مبنای مواردی که پرسونای کاربر نشان می‌دهد باید به گونه‌ای باشد که در نهایت مخاطبان بیشتری را جذب کند. 

پرسونا به چه نوع‌هایی تقسیم می‌شود؟

همانند سایر مفاهیم دنیای بازاریابی، پرسونا به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

پرسونای هدف‌محور

  • پرسونای هدف‌محور به روشی اشاره دارد که کاربر برای حل مسئله‌ای از آن استفاده می‌کند. با ساخت فرآیندها و گردش کارهایی که کاربر انجام می‌دهد، متوجه می‌شود که چگونه کاربر از محصولی استفاده می‌کند یا به تعامل با آن می‌پردازد. بر همین اساس، پرسونای کاربر با تجربه کاربری و توسعه محصول عجین شده است. 

پرسوناهای نقش‌محور

  • پرسوناهای نقش‌محور با این هدف استافده می‌شوند تا جایگاه یک سازمان را مشخص کرده و میزان اثرگذاری سازمان بر رفتارها و تصمیم‌گیری‌ها را مشخص کنند. این مدل پرسونای کاربری تغییر نگرش از مدل هدف‌گرا به دیدگاهی است که تثایرگذاری محیط و عملکرد شغلی بر میزان تقاضاهای محصولی را بررسی کند. 

پرسونای تعامل‌محور

  • پرسونای تعامل‌محور با این هدف ایجاد می‌شود تا دیدگاه روشنی در اختیار طراحان قرار دهد. این نوع تاکید خاصی بر طیف گسترده‌ای از خصوصیات مرتبط با احساسات و زمینه‌های اجتماعی و روان‌شناسی دارد. به بیان دقیق‌تر، پرسونای تعاملی سعی می‌کند یک پرسونای واقعی را ارائه دهد. مزیت پرسونای فوق در این است که کمک می‌کند تا فرآیندهای طراحی بهبود پیدا کنند و در نهایت محصول یا سرویس کارآمدی ایجاد شود. 

کسب‌وکارها چه زمانی باید به سراغ پرسونا بروند؟

اگر به دنبال منبع الهامی برای ایده‌پردازی‌ها هستید به یک پرسونای کاربری نیاز دارید. پرسونا به شما اجازه می‌دهد تا نحوه رفتار کاربر را درک کنید، تجربیات او را بررسی کنید و متوجه شوید که به دنبال چه اهدافی است. رویکرد فوق به اعضا تیم کمک می‌کند به شکل متمرکز و هماهنگ‌تری با یکدیگر کار کنند. پرسوناهای کاربری در مدت زمان چرخه توسعه تا رسیدن به نقطه عطف کمک می‌کنند تا تیم اطمینا حاصل کند قابلیت‌هایی که در حال توسعه‌ آن‌ها است با نیازهای کاربر واقعی هماهنگ است. 

در زمان ساخت پرسونا به چه نکاتی باید دقت کرد؟

در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که ساخت پرسونا کار ساده‌ای است، اما واقعیت این است که همانند سایر الگوهای بازاریابی با چالش‌های خاص خود روبرو است که از آن جمله به موراد زیر می‌توان اشاره کرد: 

  •  توسعه پرسوناهای کاربر به صرف زمان و منابع گسترده‌ای نیاز دارد. البته دقت کنید گاهی اوقات پرسوناهای کاربری با سطح بالایی ایجاد می‌شوند که مانع از آن می‌شوند تا مخاطبان واقعی یک کسب‌وکار به درستی شناسایی شوند. 
  •  برخی شرکت‌ها تنها به چند مورد محدود مصاحبه و با اتکا بر مجموعه کوچکی از داده‌ها و بسط دادن فرضیات بر مبنای این داده‌ها سعی می‌کنند میزان خطا را کاهش دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا پرسوناهای کاربر غیرمطمئن و غیر واقعی ایجاد شود. 
  •  متاسفانه برخی سازمان‌ها بدون هیچ‌گونه فعالیت تحقیقاتی و تنها با مشاهده پروفایل‌های کاربری و بر مبنای تجربیات شخصی خود اقدام به ساخت پرسونا می‌کنند. واقعیت این است که ساخت پرسوناها بر مبنای این رویکرد مشکل است، زیرا تجربیات شخصی اعضا تیم در ساخت آن‌ها تاثیرگذار است و پرسونا بیشتر بر مبنای پیش‌داوری ایجاد می‌شود. زمانی که مشاهدات محدودی از کاربران در دسترس باشد، ویژگی‌های اشتباهی از آن‌ها برداشت می‌شود. 
  •  گاهی اوقات پرسوناهای کاربری تنها با هدف جلب نظر و خواسته‌های تیم‌ها ساخته می‌شود و به همین دلیل با هدف اصلی آن‌ها که پیاده‌سازی یک طرح واقعی است منافات دارد. 

تیپ‌های شخصیتی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با ساخت پرسوناهای کاربری باید به آن دقت کنید تیپ‌های شخصیتی است. به‌طور مثال، تیپ‌های شخصیتی برون‌گرا، شهودی، احساسی، فضاوتی، ادراکی و.... تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. علاوه بر این نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که پرسونای مخاطب (Audience Persona)، پروسنای مشتری (Customer Persona)، پرسونای خریدار (Buyer Persona) و پرسونای مصرف‌کننده (Consumer Persona) تعاریف خاص خود را دارند. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که پرسونا قرار نیست انعکاس‌دهنده بخش بزرگی از مشتریان باشد. زمانی که از پرسونا حرف می‌زنیم، به جای آن‌که دقیقا ویژگی‌ها را توصیف کنیم، روی رفتار، سلیقه و شیوه تصمیم‌گیری مخاطبان متمرکز هستیم. به بیان دقیق‌تر می‌گوییم، اگر من محصولی طراحی و ارائه کنم که کاربری را راضی کند به معنای آن است که حداقل 10 درصد مشتریان از محصولی که تولید می‌کنم راضی خواهند بود. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg